Pierwsze oblężenie

     18 września 1914 roku rozpoczęło się pierwsze oblężenie Twierdzy przez wojska rosyjskie. Ostatnią drogą, którą można było wydostać się z Przemyśla były szosy zachodnie doliną Sanu na Birczę i Dynów do Sanoka. 22 września ostrzeliwany na niej samochód pocztowy musiał zawrócić do Twierdzy. W dwa dni później, tj. 24 września, podjęto kolejną próbę wyprawienia poczty. Załadowano kilkanaście worków listowych i pieniężnych na samochód, który wyjechał pod opieką uzbrojonego urzędnika pocztowego Kosińskiego i dodatkową eskortą pięciu żołnierzy w kierunku na Sanok. Pod Krzywczą konwój ten napotkał patrol rosyjski. Udało mu się jednak, mimo ostrzału, dotrzeć aż pod Dynów, lecz na wyraźne ostrzeżenie patroli austriackich zawrócił do Przemyśla, przywożąc cały ładunek. 26 września Przemyśl został całkowicie odcięty od reszty monarchii i trwało to do 9 października tego roku.

     1 października wylądował w Twierdzy pierwszy samolot typu Albatros B1 o imieniu „Steffel” pilotowany przez Oblt. Aladara Taussiga (licencja pilota nr 78) z obserwatorem, oficerem Sztabu Generalnego Hptm. Raablem, który przywiózł dla komendanta gen. H. Kusmanka ustną relację o rozpoczęciu ofensywy wojsk sprzymierzonych w kierunku Wisły. Samolot przyleciał z Nowego Sącza, gdzie była wówczas kwatera Naczelnego Dowództwa (AOK). Pod Dubieckiem (30 km na zachód od Przemyśla) został on ostrzelany przez pułk kawalerii rosyjskiej, lecz mimo uszkodzeń doleciał do Przemyśla. Wylądował na południe od rzeki San – prawdopodobnie na tymczasowym lądowisku w Pikulicach.



Kartka poczty polowej przewieziona samolotem 09.12.1914 r. - lot 3.
Na stemplu właściwa data 10.12.1914 r.

     6 października wyruszył w drogę powrotną samolot pilotowany przez Oblt. Taussiga i Hptm. Raabla zabierając pocztę służbową dla Naczelnego Dowództwa. Miał zabrać także 1850 kartek prywatnych poczty polowej od oficerów i żołnierzy do rodzin w kraju lecz wziął tylko 148 sztuk kart, gdyż więcej nie przepuściła cenzura. Samolot ten miał problemy z utrzymaniem wystarczającej wysokości lotu i został ostrzelany przez Rosjan. Pilot został ciężko ranny i zmuszony do lądowania w Jaśle, gdzie trafił do szpitala. Hptm. Raabl przeładował pocztę do pożyczonego samochodu i przewiózł do Nowego Sącza, gdzie dotarł ok. godz. 9 wieczorem. Tu poczta została ocenzurowana odręcznie i ostemplowana datownikiem „K.u.K. Feldpostamt 11” z datą 7.X.1914. ( wszystkie przesyłki ) a także „niemym”, kamuflażowym stemplem kontrolnym Nowego Sącza ( IX / 504 ) i okrągłym stemplem Kompanii Lotniczej nr 11. Następnie pocztę dostarczono do Wiednia i dalej pocztami polowymi do rąk adresatów. Ten lot był pierwszym i jedynym lotem z Twierdzy Przemyśl w czasie pierwszego oblężenia a przesyłki przewiezione tym samolotem są bardzo rzadkie.



Stempel K.u.K. Filegerpost odbity na czystej kartce poczty polowej.

     W trakcie oblężenia korespondencja dla Twierdzy docierała codziennie pociągiem do Jasła lub do Sanoka. Po zakończeniu oblężenia, 15 października 1914 roku, z Sanoka pod odpowiednią eskortą wojska dotarł do Przemyśla pierwszy transport 60 worków korespondencji i gazet. W następnych dniach drogą z Sanoka przez Birczę dostarczono do Przemyśla dalszych 300 worków korespondencji, którą w urzędzie pocztowym segregowano i doręczano adresatom. Prawie wszystkie listy i gazety nosiły datę miesiąca września. Pocztę tą drogą przewożono w obie strony codziennie aż do czasu rozpoczęcia drugiego oblężenia Twierdzy, tj. do 5 listopada 1914 roku.

poprzednia| 1| 2| 3| 4| 5| 6| następna

Projekt serwisu: CYBERNET s.c 2004